zondag, december 8, 2024
Auto nieuwsNieuws

De makkelijkste en moeilijkste landen om te leren (mogen) autorijden

Autorijden, velen van ons dromen (zo niet hebben nachtmerries) van het behalen van het rijbewijs zodat ze achter het stuur kunnen kruipen en de wereld op vier wielen kunnen gaan verkennen. Maar voor sommigen is de realiteit om legaal bestuurder te worden veel moeilijker en prijziger dan ze voordien hadden gedacht.

In sommige delen van de wereld zijn deze tests echter totaal niet lastig en de kosten zeker geen struikelblok. Waar ter wereld leer je het gemakkelijkst autorijden en krijg je het rijbewijs bij het spreekwoordelijke pakje boter? Door te kijken naar de kosten van tests, de moeilijkheidsgraad ervan en de leeftijd waarop je mag rijden, heeft Zutobi een ranglijst gemaakt van de landen ter wereld die het gemakkelijkst zijn om te leren autorijden.

De gemakkelijkste landen om te leren autorijden

1: Mexico – Leer rijden Score 9.48 op 10

Achter het stuur kruipen in Mexico is om een ​​aantal redenen ongelooflijk eenvoudig: Ten eerste hoef je in een groot deel van het land wettelijk geen praktijkexamen te doen om een ​​rijbewijs te halen, alleen een theorie-examen en bovendien was er vóór 2018 helemaal geen toets. Legaal rijden in Mexico begint op 15-jarige leeftijd, wat jonger is dan de meeste landen (die je niet voor 18 jaar zullen laten rijden).

2: Qatar – Leer rijden Score 7.39 op 10

De jongste leeftijd waarop je legaal mag rijden in Qatar is verbijsterend laag, slechts veertien jaar oud, wat bijna een half decennium jonger is dan het wereldwijde gemiddelde. Bovendien is de prijs van een rijexamen in Qatar € 35, wat minder is dan de helft van het wereldwijde gemiddelde van € 88, de Qatar-test om de weg op te mogen omvat zowel een theorie- als een praktisch gedeelte.

3: Letland – Leer rijden Score 7.03 op 10

Letland is het Europese land waar het het gemakkelijkst is om te leren autorijden, en het is het op twee na gemakkelijkste land ter wereld om achter het stuur te kruipen. Een examen in Letland kost slechts € 30, wat goedkoper is dan Mexico en Qatar, maar hun minimumleeftijd om te rijden is 16 jaar. Kentekenplaten van Letland beginnen met de code LT in het blauwe vak, hou in dat geval dus maar beter preventief afstand

4: Verenigde Staten – Score leren rijden 6,95 op 10

Net als in Letland is de leeftijd waarop je in de VS mag rijden 16 jaar (hoewel een handvol staten iets andere wetten hebben), en evenzo met alle top vijf van gemakkelijkste landen om te rijden, hebben ze geen uren les nodig voordat ze het rijexamen afleggen. De kosten van de test in de VS liggen iets onder het wereldwijde gemiddelde van € 99 ($ 116).

5: Canada – Leer rijden Score  6.93 op 10

Het derde Noord-Amerikaanse land in de top vijf van het gemakkelijkst te mogen rijden wereldwijd is Canada, dat nipt derde wordt in de strijd om de gemakkelijkste plek om te leren autorijden op dat continent. Canada’s score van 6,93 in het algemeen, is slechts 0,02 achter de VS vanwege een iets hogere prijs van een test van € 16 duurder.

De moeilijkste landen om te leren autorijden

1: Kroatië – Leer rijden Score 1.96 op 10

Kroatië is het moeilijkste land om achter het stuur te kruipen vanwege hun dure en strenge rijexamens die een minimale hoeveelheid leren en toezicht vereisen om te slagen. Gemiddelde Kroatische rijlessen beslaan gemiddeld zo’n 85(!) uur, en het is een wettelijke vereiste om deze lessen te hebben voordat je zelfs maar een test kunt doen. Kroaten moeten ook meerdere medische verklaringen overleggen en ongeveer € 1090 uitgeven om hun test te halen en hun rijbewijs te verkrijgen. Kentekenplaten van Kroatie beginnen met de lettercode HR in het blauwe vlak, door velen gedacht staande voor Hongarije

2: Brazilië – Leer rijden Score 3.21 op 10

In totaal ben je voordat je een rijexamen kunt doen in Brazilië wettelijk verplicht om deel te nemen aan 60 uur lessen, 45 uur theorie en 15 praktijklessen. Braziliaanse wetten betekenen ook dat aanvragers buitensporige medische onderzoeken moeten ondergaan, zoals een psychologische test voordat ze mogen rijden. De totale kosten van al deze extra testen bedragen gemiddeld ongeveer € 250, en al deze factoren samen maken Brazilië het op één na moeilijkste land om bestuurder te worden.

3: Hongarije – Leer rijden Score 3,59 op 10

Hongarije is het op twee na moeilijkste land om achter het stuur te mogen kruipen. Hongaren die hun examen willen halen moeten oog- en medisch onderzoek ondergaan en vervolgens minimaal 58 uur les volgen voordat ze een examen mogen afleggen. Aan de positieve kant voor toekomstige Hongaarse chauffeurs: ze kunnen een jaar eerder een rijbewijs halen dan de meeste landen en de kosten zijn relatief goedkoop. Kentekenplaten van Hongarije beginnen met de letter H in het blauwe vak

4: Bahrein – Leer rijden Score 3.62 op 10

Bahrein is het op drie na moeilijkste land om te rijden. Medische, theoretische en tenslotte een praktische test moeten worden uitgevoerd door toekomstige Bahrani-chauffeurs. Bovendien moeten ze 18 jaar oud zijn om te mogen rijden, en de test kost € 423.

5: Montenegro – Leer rijden Score 3.79 op 10

Het vijfde moeilijkste land om te rijden is de kleine Europese staat Montenegro, die een score van 3,79 behaalde. Montenegro heeft de 9e duurste rijexamen voor € 280, bovendien hebben ze een medisch en oogonderzoek nodig voordat ze mogen afrijden. Alleen dan kunnen de 18-jarige aspirant-bestuurders een theoretische toets en een praktisch rijexamen afleggen.

De goedkoopste en duurste landen om een rijexamen af te leggen

Jongeren in de samenleving zijn doorgaans degenen met de laagste inkomens en de minste mogelijkheden op besparingen, en bijgevolg zijn de kosten van het afleggen van een rijexamen een grote factor in hoe gemakkelijk het is om in elk land te mogen rijden.

Goedkoopste landen

1: Pakistan – € 1 rijexamen

Een Pakistaans rijexamen is ongelooflijk goedkoop, in feite zijn de kosten rond de € 1  (200 PKR). Behalve dat ze betaalbaar zijn, zijn de tests ongelooflijk eenvoudig en heeft het land mede daarom een hoog slagingspercentage.

2: India –€ 1,17 rijexamen

Over de grens in India is het bijna net zo goedkoop als hun buurman om een rijexamen te mogen doen, en wel voor € 1,17 . Dit is ongelooflijk goedkoop en net als in Pakistan is de test ongelooflijk eenvoudig met een hoog slagingspercentage.

2: Vietnam – € 2,35 rijexamen

Een ander Aziatisch land voltooit de top drie van goedkoopste landen om een rijexamen af te leggen, aangezien het in Vietnam slechts het equivalent van € 2,35 kost. De Vietnamese toets bestaat uit 450 vragen in een theorie-examen, en aansluitend een korte praktijktoets. Het is niet bekend of dit open-vragen zijn of multiple choice.

Duurste landen

1: Kroatië – € 1090

Zoals eerder besproken, is 85 uur rijles een verplicht onderdeel van het afleggen van een Kroatisch rijexamen en dat maakt een examen daar dus ongelooflijk duur. Aangezien de gemiddelde vergoeding voor een rijexamen over de hele wereld genomen € 124 is, moeten Kroaten gemiddeld € 956 meer betalen dan de in meeste landen.

2: Maleisië – € 592

Het Maleisische rijexamen is zeer grondig en daarom erg duur, het vereist dat kandidaten theoretische en praktische examens afleggen. Bovendien moeten Maleisiërs 33 uur lesen. Hoewel de totale kosten van € 592 meer dan € 469 lager zijn dan in Kroatië, is het nog steeds duur genoeg om ze op de tweede plaats te zetten.

3: Andorra – € 470

Het minuscule Pyrenese vorstendom Andorra is het op twee na duurste land om een rijexamen af te leggen, met een totale kostprijs van iets meer dan € 470. Omdat Andorra zo klein is, vinden alle testen op één dag van de week plaats vanuit hetzelfde testcentrum.

 

Landen met de gekste rijexamens

Hoewel chauffeurs in veel landen deelnemen aan een theorie- en praktijktest, verschilt de zwaarte van deze tests sterk van land tot land. Daarom hebben we drie landen geselecteerd waarvan we denken dat ze waanzinnig gemakkelijke tests hebben.

India – India heeft de meest dodelijke wegen ter wereld. In 2011 waren er bijna 74 miljoen voertuigen op de weg in India (ongeveer twee keer zoveel als in het VK). In het VK vielen jaarlijks ongeveer 3.000 doden op de weg, terwijl dat in India 196.000 was, wat overeenkomt met 22 doden per uur. Het is niet verwonderlijk dat er zoveel zijn die slagen voor het Indiase rijexamen. Het enige dat u hoeft aan te tonen, is dat u vooruit kunt rijden, linksaf kunt slaan en vervolgens na 50 meter kunt stoppen om een ​​rijbewijs te behalen.

Burundi – Het rijexamen in Burundi lijkt enigszins zinloos, aangezien het geen wettelijke vereiste is en de meeste chauffeurs er dus geen hebben. Bovendien is er geen training vereist voordat je een rijexamen hebt en ondanks dat velen nog steeds slagen, wat geen goede afspiegeling is van de kwaliteit van de test. 4,42% van alle doden in Burundi vielen op de weg, en dit is buitengewoon aangezien er slechts 63.000 auto’s in het land zijn geregistreerd.

Egypte – De Egyptische test op de weg is al lang het onderwerp van spot van de rest van de wereld, te oordelen naar het feit dat je voorheen slechts 3 meter vooruit en achteruit hoefde te rijden om te slagen. Nu is het echter iets moeilijker, aangezien ze nu 6 meter vooruit en achteruit en een bocht moeten rijden alsmede een kort theorie-examen moeten afleggen.

Methodologie

Zutobi heeft gegevens voor elk land ter wereld bekeken en de 87 verwijderd waarvoor ze geen volledige gegevens konden vinden, waardoor ze met 108 overbleven.

Vervolgens hebben ze de lijst verder ingekort om alleen ontwikkelde of rijke landen op te nemen, ze hebben elk land opgenomen dat aan één van deze drie criteria voldeed:

  1. Elke natie die een OESO-lidstaat is.
  2. Elk land met een score van 8 of hoger op de index voor menselijke ontwikkeling
  3. Elk land met een van de 50 grootste BBP’s ter wereld

Ze hebben besloten om zeven aspecten te combineren om de totale rijtestscore te creëren, dit zijn:

  1. Leeftijd waarop u kunt rijden
  2. Kosten van een rijexamen
  3. Is een theorie-examen verplicht?
  4. Is een praktijkexamen nodig?
  5. Is een oogmeting nodig?
  6. Is een medische keuring vereist?
  7. Uren verplichte lessen om de test af te leggen

Er zijn gegevens gevonden van diverse andere sites, waaronder Zuto , Admiral (pdf) en World Atlas .Voor sommige landen waar gegevenselementen ontbraken, hebben ze individuele bronnen gevonden. Door de scores voor elke categorie samen te stellen, gebruikten ze een gewogen indexberekening om elke natie een score op tien te geven, waarop ze deze landen vervolgens rangschikten.

Disclaimer

Dit onderzoek is uitgevoerd door Zutobi, dientengevolge behoren de rechten en afbeeldingen hen toe
Renaultforum heeft dit onderzoek in het kader van vrije nieuwsgaring vertaald en waar mogelijk (zonder de context van het onderzoek of het origineel te wijzigen of de intentie daartoe te hebben) aangevuld dan wel ingekort met als bedoeling het begrijpelijk en leesbaar te maken voor het Nederlands sprekende publiek.

Het originele Engelstalige stuk kan u lezen op de volgende link: https://zutobi.com/us/driver-guides/the-easiest-and-hardest-countries-to-learn-to-drive

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *