Renault-Nissan-Mitsubishi en DiDi Chuxing Sign Mou onderzoeken partnerschap rond autodelen in China

‘S WERELDS GROOTSTE AUTOALLIANTIE VERKENT TOEKOMSTIGE BUSINESSOPPORTUNITEITEN MET WERELDWIJDE VERVOERSMAATSCHAPPIJ

Renault-Nissan-Mitsubishi, de grootste autoalliantie ter wereld, heeft vandaag aangekondigd een raamakkoord te zullen ondertekenen met DiDi Chuxing (‘DiDi’), het toonaangevende Chinese vervoerplatform, om een toekomstige samenwerking rond een nieuw autodeelprogramma voor elektrische voertuigen in de Volksrepubliek China te onderzoeken.

Het raamakkoord dat met DiDi wordt ondertekend, bevestigt dat de Alliantie zich engageert op het gebied van nieuwe mobiliteitsdiensten, waaronder diensten voor het oproepen van robotvoertuigen zoals omschreven in het strategische middellangetermijnplan “Alliance 2022” dat Renault-Nissan-Mitsubishi vorig jaar heeft gelanceerd.

Ogi Redzic, senior vice president voor Geconnecteerde Voertuigen en Mobiliteitsdiensten bij Renault-Nissan-Mitsubishi, verklaarde: “De potentiële business- en technologieopportuniteiten die we samen met DiDi zullen verkennen, zijn veelbelovend. Deze samenwerking sluit perfect aan bij de expansie van de Alliantie op het gebied van elektrificering, autonoom rijden, connectiviteit en nieuwe mobiliteitsdiensten.”

Chen Ting, General Manager voor de “Express Mobility”-groep van DiDi Chuxing, zei, “Strategische partnerschappen met de grootste industriële spelers, zoals Renault-Nissan-Mitsubishi, zullen ons in staat stellen om onze krachten en resources te bundelen om aan uiteenlopende mobiliteitseisen te voldoen en een open ecosysteem voor gedeeld vervoer te creëren terwijl we innovatieve voertuigen voor gedeeld vervoer en met artificiële intelligentie en alternatieve aandrijfsystemen ontwikkelen.”

Als ‘s werelds grootste autogroep in verkoopvolume versnelt de Alliantie de convergentie- en synergie-initiatieven op het gebied van diverse nieuwe autotechnologieën. Tegen het einde van dit strategische plan zal de Alliantie wereldwijd twaalf zuiver elektrische voertuigen op de markt brengen, die gebruik maken van gemeenschappelijke EV-platformen en -onderdelen. Tegelijk zullen wereldwijd ook veertig voertuigen met technologieën voor autonoom rijden worden gelanceerd en zullen we diensten voor het oproepen van robotvoertuigen ontwikkelen.

Nog in het kader van het strategische plan “Alliance 2022” voorspelt Renault-Nissan-Mitsubishi dat de gecombineerde inkomsten van de leden zullen oplopen tot 240 miljard dollar en dat de jaarlijkse verkoop tegen 2022 zal stijgen tot meer dan 14 miljoen voertuigen, tegenover 10,6 miljoen voertuigen in 2017.

OVER RENAULT-NISSAN-MITSUBISHI:

Groupe Renault, Nissan Motor Company en Mitsubishi Motors vormen samen de grootste autoalliantie ter wereld. Het gaat om het langstlopende en meest productieve cultuuroverschrijdende partnerschap uit de autosector. Samen verkochten de partners in 2017 meer dan 10,6 miljoen voertuigen in bijna 200 landen. De leden van de alliantie leggen de nadruk op samenwerking en maximale synergieën om de competitiviteit te verhogen. Ze gaan ook strategische samenwerkingen aan met andere autoconstructeurs zoals het Duitse Daimler en het Chinese Dongfeng. Deze strategische alliantie werpt zich op als marktleider wat voertuigen met nuluitstoot betreft, en werkt aan de ontwikkeling van de nieuwste geavanceerde technologie vanuit de ambitie om autonoom rijden en connectiviteitssystemen en -diensten aan te bieden in een breed gamma betaalbare voertuigen.