RENAULT forum

Frankrijk zet acht miljard opzij voor Renault, Peugeot en Citroën. Fransen krijgen premie van 7.000 euro voor elektrische wagen

8.000.000.000 maal

De Franse president Emmanuel Macron wil van Frankrijk de grootste producent van milieuvriendelijke wagens in Europa maken en heeft aangekondigd acht miljard euro vrij te maken om de Franse auto-industrie nieuw leven in te blazen. Macron wil van Frankrijk Europese leider in elektrische auto’s maken.

De Franse auto-industrie had het al moeilijk door overproductie, een stabiliserende vraag en de dure overschakeling naar elektrische mobiliteit vóór de coronacrisis, intussen is het een strijd geworden op leven en dood.

Het geld is bedoeld als stimulans voor de door het coronavirus compleet op de knieën gebrachte sector. Een miljard euro van het totale bedrag is bedoeld voor aankoopsubsidies voor elektrische en hybride auto’s. Het is de bedoeling om de productie van elektrische wagens, plug-inhybrides en hybrides de komende vijf jaar te verhogen tot meer dan één miljoen per jaar tegen 2025. Voorwaarde is wel dat de constructeurs volop inzetten op de elektrische auto. Frankrijk moet over vijf jaar het eerste Europese land van de “schone auto” zijn.

Vooral Renault zit in een flink dal en boekte vorig jaar voor het eerst in vele jaren verlies. Daarnaast is er sprake van een “huwelijkscrisis” met alliantie-partner Nissan. Minister van economische zaken Bruno Le Maire zei vorige week nog dat het voormalige staatsbedrijf zo’n vijf miljard nodig heeft, puur om te overleven.

Én dan zijn er nog de talrijke toeleveranciers, een slordig vierduizend bedrijven, die afhankelijk zijn van deze Franse auto-industrie om hun producten aan te leveren. Misschien dan ook wel dat Macron daarom zijn plannen in een fabriek van toeleverancier Valeo in de buurt van zijn thuishaven Le Touquet wereldkundig maakte.

Ombouw naar elektrisch

Met ingang van 1 juni is er 5.000 euro subsidie om een brandstofauto te upgraden naar een elektrisch voertuig, aldus de president. Te hopen valt dan wel dat deze ombouw door het bestaan van deze subsidie niet onnodig duur blijft, en ook voor consumenten die buiten de regeling vallen nog betaalbaar blijft (of gaat worden) om hun auto om te kunnen laten bouwen.

De overheid komt op het juiste moment met geld over de brug. De Franse constructeurs hebben de voorbije jaren hun aanbod aan milieuvriendelijke auto’s flink uitgebreid. Zo heeft Renault naast volledig elektrische auto’s als de Zoe nu ook hybride versies in de aanbieding, bijvoorbeeld een oplaadbare stekker-hybride van de kleine SUV Captur.

Renault moet wel meedoen aan een gezamenlijk Frans-Duits project om accu’s te produceren voor elektrische auto’s, aldus Macron. Daarvoor moet Renault zich aansluiten bij het project waar concurrent PSA ook al aan meedoet alvorens in aanmerking te komen voor nog eens ​​extra vijf miljard euro reddingslening.

In ruil beloven Renault en PSA om de productie op Franse bodem te behouden én om activiteiten met een hoge toegevoegde waarde terug naar Frankrijk te brengen. Macron maakte nog bekend dat de premies voor milieuvriendelijke voertuigen in de toekomst hoger komen te liggen. Wie een elektrische wagen koopt, kan bijvoorbeeld tot 7.000 euro krijgen.

In Frankrijk zijn de autoverkopen en -inkomsten met ongeveer 80 procent gedaald als gevolg van een landelijke sluiting van twee maanden om de verspreiding van het coronavirus in te dammen, aldus Macron. De auto-industrie in Frankrijk omvat ongeveer 4.000 bedrijven en 400.000 werknemers.

Daarnaast zal er ook nog bespaard moeten worden. Bij Renault was al bekend dat modellen zoals de Laguna, Scenic en Espace niet zullen worden vernieuwd en aan hun laatste versie bezig zijn. Ook zijn er hardnekkige geruchten over de sluiting van enkele kleinere fabrieken in Bretagne, in Dieppe (Alpine) en in de buurt van Parijs die leiden tot sociale onrust. De grote (historische) fabriek van Flins aan de Seine zou open blijven.
De verwachting is dat de Franse autoproducent nog deze week een saneringsplan voorstelt. De auto-industrie in Frankrijk is goed voor 400.000 rechtstreekse jobs en nog eens 500.000 verwante jobs.

 

#Erik Kouwenhoven – AD  #Ronny van Gastel – VRT  #BusinessAM

Mobiele versie afsluiten