RENAULT forum

Dashcams’ stijgende populariteit

Dashcam

Heb jij al een dashcam? Dit apparaat neemt namelijk behoorlijk toe in populariteit. Anders dan in sommige landen is het gebruik in Nederland vrijblijvend. Politie en justitie zijn voorstanders van de camera’s. In het buitenland bieden verzekeraars premiekortingen aan verzekerden die mét het cameraatje rijden. De meningen over dit apparaat lopen duidelijk uiteen. Zo kan het publiceren van de video’s in strijd zijn met de privacywetgeving, maar kunnen deze aan de andere kant tevens dienen als bewijsmateriaal.
Hoe zit dat nou, met die dashcam?

Populariteitstoename
Dashcams, de op het dashboard of tegen de voorruit te monteren cameraatjes, beginnen meer mensen voor zich te winnen. De Russische Nationaal Product Association noemde de dashcam in 2013 zelfs hét product van het jaar. In 2015 zijn er zo’n 100.000 Nederlandse automobilisten die met dit cameraatje rondrijden.

Verplicht én verboden
In Rusland zijn dashcams verplicht gesteld door bittere noodzaak. Verplicht kan een groot woord zijn, het is voor inwoners vooral wijsheid om er een aan te schaffen. Op de weg spelen zich daar soms zulk vreemde voorvallen af. Zoals inwoners die aanrijdingen faken, om zo onterecht verzekeringsgeld in hun zak te kunnen steken. Maar hoofdreden is het hebben van bewijs voor de corrupte politie. Naast deze ‘verplichting’ in Rusland, zijn er landen die de cams juist verbieden. Dit is het geval in Oostenrijk en Portugal. In beide landen zijn ze daar verboden ter bescherming van persoonsgegevens.

Hoge boete
In Oostenrijk kan de boete oplopen tot €10.000 per overtreding. In Portugal is de bekeuring iets milder; van €500,- tot €2.500 moeten bekeurden daar aftikken. Gefilmde personen kunnen daarbij ook nog eens flinke schadevergoedingen eisen. Zorg er dus voor dat jouw dashcam niet actief is als je door deze landen rijdt.

Voors en tegens
Dashcams kunnen het rijgedrag van automobilisten positief beïnvloeden. Doordat die zich bewust zijn van het feit dat ze gefilmd kunnen worden, zouden sommigen minder ‘roekeloos’ rijden. Beelden spreken klare taal, waardoor een schuldvraag makkelijker te beantwoorden kan zijn. De video’s zijn een nieuwe bron van informatie voor autoverzekeraars. De camera bevindt zich doorgaans aan de voorkant van de auto, wat aan de achterkant gebeurt is vaak nog niet duidelijk. Daar staat tegenover dat beeldmateriaal gemanipuleerd kan worden. Waardoor een vertekend beeld van de werkelijkheid kan ontstaan. De beelden moeten dan ook per situatie worden beoordeeld. Daar komt bij dat de camera bestuurders vooral zou kunnen afleiden. De mindere privacy is voor sommigen ook een struikelblok.

Legaal
Filmen en het rijden met dashcams is in ons land legaal. Het valt onder de vrije nieuwsgaring. Vastleggen mag, máár bij publicatie moeten personen en kentekens onherkenbaar zijn. Dat heeft te maken met het portretrecht en de Wet bescherming persoonsgegevens. Als aantoonbaar is dat de herkenbaarheid belangrijker is dan de privacy, vervalt de privacywetgeving. Ook mag de camera het zicht van de bestuurder niet belemmeren.

Legitiem materiaal
De opnames kunnen als legitiem bewijsmateriaal worden gezien. Beeld wordt steeds vaker als juridisch wapen ingezet tegen ‘verkeershufters’ omdat ze tegenwoordig vaak heel duidelijk zijn. Ze bieden meer mogelijkheden om misdrijven en overtredingen in het verkeer aan te pakken. Om onder andere ongevallen en vandalisme vast te leggen. In Rusland worden video’s, mits voldoende duidelijk en begrijpelijk, ingezet om de vele fraudegevallen (zoals in scène gezette ongelukken) en corruptie van de verkeerspolitie te bewijzen of ontkrachten.

Verzekeraars bieden korting
De Belgische verzekeraar DVV deelde in 2014 dashcams uit aan nieuwe klanten. Dit om het gebruik te promoten, zodat je als gedupeerde (en de verzekeraar) soms niet onterecht hoeft te betalen óf kunt fluiten naar je verzekeringsgeld. In het Verenigd Koninkrijk geven verzekeraars korting op de autopremie bij het gebruik van dashcams. Scheelt toch weer, want de goedkoopste dashcam koop je al voor een paar tientjes.

Situatie in Nederland
Sommige verzekeraars in Nederland zeggen vaker beeldmateriaal te ontvangen van verzekerden. Een deel van de autoverzekeraars is voorstander van de dashcams, andere zien niet in waarom dashcams verplicht zouden moeten worden in ons land. Kortingen op de autoverzekering bieden verzekeraars in ieder geval nog niet. Máár wat niet is, kan nog komen. Ontwikkelingen in het buitenland komen soms immers na een paar jaar, naar Nederland. Persoonlijk zie ik weinig beren op de weg. Wat jij?

Mobiele versie afsluiten