donderdag, november 21, 2024
NieuwsRenault nieuws

Chinese Renault op komst

Dongfeng_logo_doorWaarschijnlijk had u nooit van het Chinese automerk Dongfeng gehoord, aangezien deze voornamelijk actief is op de Aziatische markt.
Zo is er Dongfeng Honda (2003, Honda modellen voor de Chinese markt), Dongfeng Motor Company (2003, personenwagens met Nissan logo) en Dongfeng Peugeot-Citroeën Automobile (1992, Peugeot en Citroën voor de Chinese markt)

Onlangs heeft de Chinese autoconstructeur Dongfeng groen licht gekregen van de Chinese autoriteiten om een joint venture op te richten met Renault. Het is voor Renault voor het eerst dat de autobouwer productie in China start.

Het gaat om een investering van 932 miljoen euro en het is de bedoeling jaarlijks zo’n 150.000 voertuigen te maken. Beide groepen zullen elk 50 procent van het nieuwe bedrijf gaan controleren.

Renault was één van de weinige grote autoconstructeurs die nog niet actief was met een eigen productie in China, wat de grootste automarkt ter wereld heeft. Renault verkoopt vandaag zowat de helft van zijn productie in Europa, maar wil minder afhankelijk worden van die regio, die de laatste jaren kampt met de laagste vraag sinds tijden.

De kans dat u een Chinese Renault op Europeesche wegen zal zien rijden blijft vooralsnog erg klein.

Een gedachte over “Chinese Renault op komst

  • VAN BELLE Jean Marc

    Zeer goed initiatief. Nu ook Citroën noodlijdend wordt, en Renault nog een van de weinigen is (net door zijn joint-ventures, weet, zelfs de zuinigste Mercedes A heeft net een Renault motor) die erin slaagt te overleven terwijl onze politici de auto zo uitgemolken heeft dat de koe aan de rand van het overlijden staat, of zo fiscaal uitgeperst heeft (vooral België nu met nieuwe extra taxaties in Voordelen alle aard) dat de citroen droog komt te staan, is het zeer goed van hen om meteen ook al in de toekomst te durven kijken. Ik verwacht hier ook emotionele reacties met wat ‘Frans chauvinisme’ erin, maar de groeimarkt in China is niet te vergelijken met de de Europese markten.

    Tijd om straks ook Chinees te leren? Ik hou het liever bij Arabisch en Hebreeuws, maar dat is vooral om de oerklanken beter te begrijpen, want ik geloof dat als dieren elkaar kunnen begrijpen, ook schijnbaar babylonische mensen dat ergens zouden moeten kunnen.

    PS: Ook ik moest om financiële redenen uiteindelijk een Renault Trafic-camionette op leasing huren (2 X huren, jawel) omwille van onze Belgische cultuur.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *