donderdag, november 21, 2024
ConceptRenault nieuwsZ.E. Zero Emision

Renault SYMBIOZ demo car: Autonoom, elektrisch en connected

  • Stel je eens voor: je gaat op reis, voor werk of ter ontspanning, in een rijdende woonkamer die zo snel als een sportauto accelereert. In stilte, zodat je je gedachten kunnen laten afdwalen. Je bent omringd door muziek – met de geluidskwaliteit van een concertzaal – en beeldschermen van bioskoopkwaliteit. Je arriveert ontspannen, geïnformeerd en aangenaam vermaakt. Is dit de toekomst? Renault denkt van wel. We geven een voorproefje in de vorm van de demo car SYMBIOZ.
  • Renault onthulde op de autoshow van Frankfurt (IAA) in september jl. zijn visie voor 2030: de SYMBIOZ concept car – een auto en een huis. Nu is het de beurt aan het eerste rijdende demonstratiemodel dat vanaf het begin is ontworpen als autonome auto – een voorproefje voor de middellange termijn, tot 2023.
  • Met de SYMBIOZ demo car laat Renault zien hoe een autonome, elektrisch aangedreven en connected auto in de praktijk functioneert. Het model biedt een geheel nieuwe rijervaring en vorm van rijplezier – ongeacht of de bestuurder wel of niet zelf stuurt. De bestuurder kan de SYMBIOZ demo car autonoom laten rijden, terwijl hij de reistijd voor andere dingen kan benutten. Renault gelooft dat reizen per auto een persoonlijke ervaring wordt die de zintuigen prikkelt, in een interieur dat voor elke rijmodus een andere sfeer krijgt. De auto wordt onderdeel van het ecosysteem van bestuurder en passagier.

“Je kunt je geen beeld van de toekomst van mobiliteit vormen als je niet in de SYMBIOZ demo car hebt gezeten. Onze ingenieurs en designers hebben zich naar het volgende decennium verplaatst met de ontwikkeling van een autonome auto die je een nieuwe vorm van mobiliteit laat ervaren. Deze elektrisch aangedreven en autonome demo car is vanaf het begin ontworpen om vastgeroeste ideeën over hoe je van A naar B kunt reizen, op losse schroeven te zetten. We willen de wereld onze visie tonen en een voorproefje geven van de toekomst van Renault.”
Gaspar Gascon Abellan – Executive Vice President, Product Engineering bij Groupe Renault

DASHBOARD
LIFE STYLE
WIDE INTERIOR VIEW

 

 

 

 

 

 

Geavanceerd, autonoom rijden (niveau 4) voor meer vrije tijd
Autonome auto’s maken gebruik van technologie die nieuw is voor de auto-industrie. Een van de doelen van de SYMBIOZ demo car is om Renault de overgang te laten maken van theorie naar praktijk, zodat de ingenieurs en designers aan de slag kunnen met de uitdagingen en kansen die autonoom rijden met zich meebrengt.

  • Het Amerikaanse standaardisatiebureau SAE International – gespecialiseerd in de transportbranche – heeft vijf niveaus van autonoom rijden gedefinieerd: van de eenvoudigste vorm van rijassistentie – zoals cruisecontrol – tot volledig autonoom rijden ongeacht op welke weg dat gebeurt. De SYMBIOZ demo car kan autonoom rijden op niveau 4, ook wel ‘Mind-off’ genoemd.
  • Op niveau 4 hoeft de bestuurder van de SYMBIOZ demo car niets te doen als het autonome besturingssysteem van de auto is ingeschakeld. De bestuurder hoeft zich niet te concentreren op de weg, want de auto kan zichzelf in een veilige positie brengen tijdens een buitengewoon incident in zijn omgeving.
  • Op wegen waar dat is toegestaan en op wegen met een middenberm kunnen autonome auto’s van niveau 4 hun snelheid aanpassen aan de voorliggende voertuigen, in bochten in de juiste rijstrook blijven en van rijstrook wisselen om bijvoorbeeld in te halen of de snelweg te verlaten via een afrit. Dergelijke auto’s kunnen ook zelfstandig functioneren in files.
  • Om zijn karakter te benadrukken, kleurt de SYMBIOZ demo car blauw als de autonome rijmodus is ingeschakeld. Daardoor is het voor het overige verkeer duidelijk dat de SYMBIOZ DEMO CAR autonoom rijdt.

Autonoom rijden op niveau 4 is nog niet toegestaan op de openbare weg. Maar de Franse overheid, net als in andere landen, staan proeven toe zolang iemand in de auto meerijdt en toezicht houdt op het functioneren van de autonome besturing. Deze persoon moet te allen tijde in staat zijn de besturing zo nodig over te nemen. Renault doet in Frankrijk proeven met de SYMBIOZ demo car en voldoet daarbij aan deze voorwaarden.

ON LOCATION

Drie rijmodi en drie manieren om de reis te ervaren
Dankzij het Renault Multi-SENSE 3.0-systeem – een nieuwe versie van het huidige Multi-SENSE-systeem – biedt de SYMBIOZ demo car drie rijdmodi:

  • Classic, de standaardmodus. Inzittenden voelen zich één met de auto en voelen zich ook thuis. De positie van de bestuurder is conventioneel en de instellingen van de auto zijn gericht op comfort.
  • Dynamic verhoogt het rijplezier. Het rijden is actiever en de bestuurdersstoel biedt extra zijdelingse steun en voelt als een kuipstoel. De reacties op het ‘gaspedaal’, het stuur en de instellingen van het onderstel zijn gericht op een dynamische rijstijl.
  • De AD-modus vergroot de ruimte vóór de bestuurder, zodat hij andere dingen kan doen als de auto autonoom rijdt. Het stuurwiel en het dashboard – dat is voorzien van een unieke L-vormige display – trekken zich automatisch 12 centimeter terug.

De rijmodus is te kiezen door op het Renault-logo te drukken dat in het hart van het stuurwiel is aangebracht en als een hologram is verlicht.

In AD-modus kan de bestuurder kiezen uit drie lay-outs, afhankelijk van hoe hij zijn vrije tijd wil besteden.

  • De Alone@Home lay-out maakt extra ruimte vrij door het stuurwiel en het dashboard terug te trekken. Ook biedt de auto meer beenruimte omdat het platform is ontwikkeld voor autonoom rijden en dus is voorzien van elektromotoren – daardoor zijn een middenconsole en transmissietunnel overbodig.
  • De Relax lay-out geeft de bestuurder de gelegenheid zich te ontspannen met de stoel in de ‘gewichtloze’ stand. Met de speciaal ontwikkelde Ubisoft-headset kan hij genieten van een virtual reality-belevenis die diverse omgevingen en instellingen simuleert.
  • In de Lounge lay-out zit de bestuurder dichter bij de persoon in de rechtervoorstoel. De armsteunen gaan automatisch omlaag en de stoelen draaien 10o naar elkaar toe om gesprekken tussen de bestuurder en passagier makkelijker te maken.

Meer informatie? Geen probleem!
(of gebruik bijlage als de link niet (meer) werkt)

Meer, betere en grotere afbeeldingen van de Renault Symbioz Z.E. conceptcar.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *