Renault domineerde Belgische automarkt in 2015
In België werden in 2015 maar liefst 501.066 nieuwe personenwagens ingeschreven, hetgeen een stijging is van 3.75% ten opzichte van 2014. Populairste automerk in 2015 was Renault, die daarmee Volkswagen wegsjoemelde van de troon stootte.
Vooral sinds de maand juni 2015 gingen de inschrijvingscijfers stelselmatig hoger, een toename die nog versnelde in november (+22,2 procent) en december.
Het Franse automerk Renault was vorig jaar het meest verkochte automerk in België. Een jaar eerder stond het sinds september door het milieuschandaal met de sjoemelsoftware geplaagde Volkswagen nog op kop.
In België werden om precies te zijn 50.040 nieuwe Renaults ingeschreven, wat een toename van 13,44% ten opzichte van 2014 is, en gelijk goed voor een marktaandeel van 10 procent.
Volkswagen had daarintegen 47.780 inschrijvingen van nieuwe personenwagens, wat juist een daling met 2,7% is en het marktaandeel zet op 9,5%.
Op de derde plaats staat BMW, die ook een toename kende van inschrijvingen van nieuwe personenwagens. 37.238 nieuwe BMW’s kwamen er in 2015 bij, wat een vrij stevige toename is van 16.3 %
Procentueel gezien tussen de top drie bestaande uit Renault, Volkswagen en BMW is BMW feitelijk de grootste winnaar. In verkochte aantallen is het echter Renault.
De merken Peugeot, Opel, Audi, Mercedes, Citroën, Ford en Hyundai bevolken de achterhoede van deze drie koplopers.
Ook in het hogere segment waren er winnaars en verliezen.
Een kleine lijstje:
- 2.951 nieuwe Porsches ingeschreven (+38,8 procent),
- 307 Maseratis (-5,8 procent),
- 81 Ferraris (+19,1 procent),
- 52 Bentleys (+26,8 procent),
- 31 Aston Martins (-31,1 procent),
- 22 Lamborghinis (+120 procent),
- 9 Rolls-Royces (+28,6 procent) en
- 8 McLarens (+0 procent).