Matte lak en kras bestendigheid

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
coolNL
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 mei 2017 00:29
Actief als: particulier

Matte lak en kras bestendigheid

Bericht door coolNL »

Ik ben op zoek naar ervaringen van Austral-rijders die de mat-grijze uitvoering hebben (Two-tone Gris Schiste Satin / Noir Etoile)

Kunnen jullie aangeven hoe dit bevalt? Het heeft een mooie uitstraling, maar ik vraag me af hoe de krasbestendigheid is van deze lak. Ga je niet snel er alles op zien? Hoe ervaren jullie dit en zou je dezelfde lak nogmaals nemen of de voorkeur geven aan een gladde metallic?
En valt er nog wat te herstellen indien er een krasje ontstaat?

Mvg,
Mark
Renault Austral E-Tech Full Hybrid 200 Iconic Esprit Alpine | Full options | 01-06-2023 | TwoTone Bleu Iron / Noir Eoile | Harman Kardon geluidsysteem | 4control advanced | Head-up display | Elektrisch verwarmbare akoestische voorruit | Trekhaak | Automatisch openende achterklep | Panoramisch dak

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Matt1980
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 1
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 jan 2023 12:01
Actief als: particulier

Re: Matte lak en kras bestendigheid

Bericht door Matt1980 »

Ik heb er een sinds januari. Tot op heden heb ik nog geen enkel krasje of chipje gevonden. Dat was wel anders met mijn Mazda 3 uit 2020.

De matte uitvoering ziet er wat mij betreft gewoon bruut uit, het past echt geweldig bij de auto en het geeft het een compleet andere uitstraling. In ieder geval met de Iconic Alpine die ik heb.

Dat gezegd te hebben, ben ik wel doodsbang voor een kras of andere beschadiging. Ik heb geen ervaring daarin. Met metallic kun je gewoon lekker gaan polijsten, hier is dat natuurlijk uit den boze. Ik was daarnaast ook de auto met de hand met speciale shampoo voor matte laken (dus zonder schurende toevoeging). Carwash vermijd ik. En in principe bevalt dat prima. Vaak hoef ik alleen de auto met (ozon) water af te spoelen.

Ik ben in gesprek met een verkoper op Ebay die de lak schijnt te verkopen als lakstift. Die wil ik in huis hebben voor het geval dat. Onzichtbaar zal het nooit worden, maar ik wil nog een beetje gaan experimenteren met een los paneeltje. Op basis daarvan kan ik zeggen of ik ooit weer voor zijn lak zou gaan.

Maar tot nu toe zou ik weer kiezen voor de satijnen finish.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

michielsanders
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 28
Lid geworden op: 02 mei 2023 15:30
Actief als: particulier
Locatie: Son en breugel

Re: Matte lak en kras bestendigheid

Bericht door michielsanders »

Volgens de handleiding ben je bij de matte uitvoering zoiezo aangewezen op handmatig wassen, zie gekopierde passage omtrent de matte lak uit de handleiding.

Ik ben zelf qua uitstraling zeer tevreden met mij metallic blauw met zwart dak.
ONDERHOUD VAN DE CARROSSERIE (3/3) pagina 4.21
Bijzonderheid van auto’s met matte lak

Voor dit type lak moeten bepaalde voorzorgsmaatregelen worden genomen.

Wat u moet doen:
De auto overvloedig met de hand met water wassen en daarbij een zachte doek, spons, enz. gebruiken.

Wat u niet moet doen:
Producten op basis van was gebruiken (opwrijven).
Te hard wrijven.
De auto wassen in een wasstraat.
Stickers op de lak plakken (risico op achterblijvende resten)
De auto reinigen met een hogedrukreiniger.
Renault Austral Techno Mild Hybrid 130. 14-07-2023. Kleur Bleu Iron dak Noir Étoilé. Pack safety. Pack comfort. Pack around view camera. Elektrisch bedienbare achterklep. Draadloze oplader voor smartphone. Elektrisch verwarmbare akoestische voorruit. Dakrails. Afneembare trekhaak.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Frobeltech
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 65
Lid geworden op: 24 aug 2023 21:00
Actief als: particulier

Re: Matte lak en kras bestendigheid

Bericht door Frobeltech »

Na lang twijfelen heb ik als regulier wasstraat gebruiker de matte versie gelaten voor wat hij is: prachtig in de showroom maar niet praktisch. Dat gezegd hebbende droom ik er nog iedere keer van omdat die versie er stomweg briljant uitziet!

Overigens blij met jullie reacties hier, de verkoper zei dat hij gewoon door de wasstraat kon, het boekje zegt wat anders….. ook al is dat misschien CYA, niet onbelangrijk!
Renault Austral Iconic Esprit Alpine e-tech full hybrid 200; 4Control, Harman Kardon

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Robin_Timothy
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 dec 2023 09:00
Actief als: particulier

Re: Matte lak en kras bestendigheid

Bericht door Robin_Timothy »

Ik heb getwijfeld tussen een zwarte of een Gris Satin Austral. Omdat ik op dit moment een zwarte Techno rij ben ik toch voor wat anders gegaan en heb ik gekozen voor de Iconic Esprit Alpine in matgrijs. Ik ben zeer benieuwd hoe deze lak bevalt in het onderhoud!

Toegevoegd in 1 minuut 35 secondes:
@Matt1980
ik kom zojuist de lakstift tegen:
https://autolakgigant.nl/renault-laksti ... satin-met/
Renault Austral E-tech 200 Full Hybrid, Pack Solid | Austral Iconic Esprit Alpine Gris Schiste Satin / Noir Étoilé

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



HOzdemir61
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 1
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 mar 2024 16:23
Actief als: particulier

Re: Matte lak en kras bestendigheid

Bericht door HOzdemir61 »

Ik heb een dikke kras op de linkerportier door een fietser, zojuist langs een schadeherstel bedrijf gegaan. Ze geven aan dat deze lak problematisch is en willen de hele rechterkant spuiten, anders krijg je een groot kleurverschil. Heeft iemand hier ervaring mee? Renault heeft zelf ook een schadeafdeling, maar daarvoor moet ik een stuk rijden. Weet niet of dit zal uitmaken in lakkwaliteit/kleurverschil etc.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Robin_Timothy
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 dec 2023 09:00
Actief als: particulier

Re: Matte lak en kras bestendigheid

Bericht door Robin_Timothy »

Oeh, dat is in eerste instantie “flink balen”!
Omdat de lak vrij specifiek is zou ik persoonlijk bij de Renault dealer laten herstellen. Daarbij doe ik de aanname dat het herstelbedrijf de lak zal “namaken” en Renault precies de juiste lak in huis heeft. Maar er zal zeker een verschil in prijs zijn vermoed ik
Renault Austral E-tech 200 Full Hybrid, Pack Solid | Austral Iconic Esprit Alpine Gris Schiste Satin / Noir Étoilé

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in