Oliefilter + kap of dop voor demontage
Forumregels
-Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting
-Vul svp de gevraagde gegevens aan
-Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting
-Vul svp de gevraagde gegevens aan
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 939
- Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
- Actief als: particulier
Oliefilter + kap of dop voor demontage
Motor K4M. ik heb een kleine Purflux oliefilter (LS932) erop zitten en de bijhorende dop(kap) voor de wisseling. Alhoewel telkens de ingesmeerde O-ring van de oliefilter staat die filter muurvast. De dop springt eraf bij losdraaien, vervormd denk ik. Al goed had ik nog zo'n soort klemband oliefiltertang liggen die je met de sleutel kunt vastzetten. Je bent ook al bezig met een hefboom op die moeilijke te bereiken plaats.
Elke merk heeft zijn eigen vorm en bijhorende kap of dop voor wisseling. Ik ben op zoek naar een ander type/merk/vorm oliefilter & dop waarbij die dop er niet meteen afspringt.
Elke merk heeft zijn eigen vorm en bijhorende kap of dop voor wisseling. Ik ben op zoek naar een ander type/merk/vorm oliefilter & dop waarbij die dop er niet meteen afspringt.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 4
- Berichten: 16043
- Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Oliefilter + kap of dop voor demontage
Het filter vastdraaien zonder dop, enkel met de hand.
Een origineel filter is niet veel duurder, de dealer verkocht destijds ook de juiste passende dop.
Maar die heb je met goede montage helemaal niet nodig.
Een origineel filter is niet veel duurder, de dealer verkocht destijds ook de juiste passende dop.
Maar die heb je met goede montage helemaal niet nodig.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 939
- Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
- Actief als: particulier
Re: Oliefilter + kap of dop voor demontage
Purflux was vroeger toch het merk van Peugeot waar ik werkte. In NL noemt men het Franse wagens of PSA.
Bij ons in B hebben wij nu Van Mossel en die heeft 30 merken onder zich.
Die ribbels op de oliefilter zijn max 2 cm lang en mijn ratel zat ik bijna 90° op oliefilterdop of kap. Dus van scheef wringen is geen sprake, het deugt niet die ribbels op de oliefilter.
Maar omdat het zo stropt (vastzit) dat rubber van de filter vraag ik mij af waarom de oliefilm weg is.
En is telkens vastgedraaid met hand.
Bij ons in B hebben wij nu Van Mossel en die heeft 30 merken onder zich.
Die ribbels op de oliefilter zijn max 2 cm lang en mijn ratel zat ik bijna 90° op oliefilterdop of kap. Dus van scheef wringen is geen sprake, het deugt niet die ribbels op de oliefilter.
Maar omdat het zo stropt (vastzit) dat rubber van de filter vraag ik mij af waarom de oliefilm weg is.
En is telkens vastgedraaid met hand.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 09 apr 2017 12:42
- Actief als: particulier
Re: Oliefilter + kap of dop voor demontage
Doe er volgende keer vet aan dat tegen hoge t° kan...
En als je er door kan prikken is dat dan ook geen optie?
En als je er door kan prikken is dat dan ook geen optie?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 939
- Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
- Actief als: particulier
Re: Oliefilter + kap of dop voor demontage
Truckchauffeurs doen dat zo om een filter los te maken, ben jij er 1?
Dat worden veel gaten, je kan amper 60° draaien, na 1 toer gaat het gemakkelijker.
Alhoewel na 1 nacht kwam er zeer weinig uit die oliefilter. Is een kleine filter en de lekkage tegen de motor was amper 2 eierdopjes.
Dubbel gevouwen schuurpapier wordt soms ook geplaatst in de oliefiltertang. Alhoewel ik nu een dop of kap gebruik zou dit gemakkelijker moeten gaan, njet. Vroeger gebruikten we gewoon een oude D-riem, je kon dan testen hoe goed hij nog was
Dat worden veel gaten, je kan amper 60° draaien, na 1 toer gaat het gemakkelijker.
Alhoewel na 1 nacht kwam er zeer weinig uit die oliefilter. Is een kleine filter en de lekkage tegen de motor was amper 2 eierdopjes.
Dubbel gevouwen schuurpapier wordt soms ook geplaatst in de oliefiltertang. Alhoewel ik nu een dop of kap gebruik zou dit gemakkelijker moeten gaan, njet. Vroeger gebruikten we gewoon een oude D-riem, je kon dan testen hoe goed hij nog was
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 09 apr 2017 12:42
- Actief als: particulier
Re: Oliefilter + kap of dop voor demontage
Er zitten idd geen liters in die filter en als je er een doek onder legt dan loopt er idd olie uit... Op die doek. Maar dan is ie wel los.
Heb ik zelf gezien bij mijn auto... Truukje van de mechaniekers bij onze firmawagens...
Heb ik zelf gezien bij mijn auto... Truukje van de mechaniekers bij onze firmawagens...
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 4
- Berichten: 16043
- Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Oliefilter + kap of dop voor demontage
Laagje olie/vet op de oring, filter opschroeven tot die 'aan' is en een 1/8 1/4 slag extra.
Bij de kangoo zit hetr filter wat ongemakkelijk, vanuit onderkant is subframe in de weg, en vanaf boven net niet fijn te bereiken.
Dat aluminium 'blok' is los te schroeven via de gaten die daarin zijn aan de voorkant, 13mm vermoedelijk, dat geeft extra ruimte.
Bij de kangoo zit hetr filter wat ongemakkelijk, vanuit onderkant is subframe in de weg, en vanaf boven net niet fijn te bereiken.
Dat aluminium 'blok' is los te schroeven via de gaten die daarin zijn aan de voorkant, 13mm vermoedelijk, dat geeft extra ruimte.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 939
- Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
- Actief als: particulier
Re: Oliefilter + kap of dop voor demontage
Dat is goede tip. Op de servoleiding stuur zit een lekkende sensor, uitgeboorde dopsleutel en nwe sensor zijn al 4 mnd in mijn bezit maar broer komt niet opdagen om te helpen.
Voor de rest ga ik eens proberen met een filmpje vet op de o ring. Het lijkt of olie opgeslorpt wordt door dat rubber, het stropt dan bij losdraaien.
Voor de rest ga ik eens proberen met een filmpje vet op de o ring. Het lijkt of olie opgeslorpt wordt door dat rubber, het stropt dan bij losdraaien.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 4
- Berichten: 16043
- Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Oliefilter + kap of dop voor demontage
De druksensor sensor van de stuurbekrachtiging lekt eigenlijk elke paar jaar, en is simpel te vervangen. Zijn ook goedkoop, lekt dwars door de sensor naar de stekkerverbinding en naar buiten.
Kun je gewoon losdraaien zonder dat daar olie uit loopt eigenlijk. Op de leiding zelf zit een steeksleutel aansluiting zeg maar, altijd de leiding tegen houden als je de sensor los draaiden breken te voorkomen.
Kun je gewoon losdraaien zonder dat daar olie uit loopt eigenlijk. Op de leiding zelf zit een steeksleutel aansluiting zeg maar, altijd de leiding tegen houden als je de sensor los draaiden breken te voorkomen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 939
- Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
- Actief als: particulier
Re: Oliefilter + kap of dop voor demontage
Met dat aluminium blok eraf zal het idd beter gaan of bereikbaarder zijn. Om de leiding te blokkeren via die zeskant erop ligt deze nwe speciale griptang/moerssleutel ook al 4 mnd gereed. Maar zijn er dan geen betere druksensors die niet meteen gaan lekken?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 4
- Berichten: 16043
- Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Oliefilter + kap of dop voor demontage
Steeksleuteltje doet het ook, klusje van niets eigenlijk. Doekje eronder, voor zekerheid.
Overal waar olie bij komt kijken gaat het op den duur lekken. Of er betere zijn, dat vermoed ik niet.
Overal waar olie bij komt kijken gaat het op den duur lekken. Of er betere zijn, dat vermoed ik niet.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 3 Reacties
- 347 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic